باحور

والس با بشیر

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۰۲ ق.ظ


پست در حال تکمیل است.

والس با بشیر فیلم ساده‌ای برای تعریف کردن نیست، هم از جهت نوع روایت مستندگونه‌اش و هم از جهت ثقیل بودن آنچه می‌گوید! قرارمان از نوشتن پست‌ برای فیلم‌های معرفی شده، تنها اطلاعات دادن صرف بود، نه بیان احساسات و نظرات شخصی ِ نگارنده. ولی اینبار از دست و دل ِ نگارنده خارج است که سکوت کند و هیچ نگوید. فیلمی که ناخن بر روح کشد، زیاد دیده‌ایم. جسورانه به دیدن می‌نشینیم گاهاً تحمل می‌کنیم، به علتی که ز‌علت‌ها جداست ، ولی اینبار، تنها همین یکبار، نگارنده این سطور داغ‌دار چشمانش است. اینجا، جای گفتن حدیث دل نیست، ولی چه می‌شود کرد! وقتی دل سراسر خون می‌شود از اینگونه به عرصه ظهور رسیدن واژه‌ی "مظلومیت"!

داستان کوتاه فیلم:

 Ari Folman (کارگردان و شخصیت اصلی فیلم) سربازی 19 ساله در جنگ 1982 لبنان است، او در سال 2006 با دوستی(بواز ) از زمان جنگ ملاقات می‌کند، و آن دوست از کابوس شبانه‌اش که سوغات جنگ است می‌گوید و  Ari Folman متوجه می‌شود جز صحنه‌ای کوتاه خاطره‌ای از زمان جنگ و کشتاری که در ان سال در صبرا و شتیلا اتفاق افتاد ندارد، به همین علت به دنبال دوستان و سربازانی که همراه او در ان جنگ و در صحنه قتل عام شرکت داشتند می‌رود تا روایت ناقص خود را کامل کند. در این سفر و در ملاقات با افراد مختلف با خبرنگار اسرائیلی به نام  Ron Ben-Yishai دیدن می‌کند، و او شرح کاملی از اتفاقات ان زمان و حضور نیروهای فالانز لبنانی و کشتار به دست انها میدهد.



فیلم ساخته Ari Folman فیلمساز چپگرای مجاری تبار اسرائیلی است. این فیلم سومین ساخته کارگردان است، والس با بشیر ییک از بهترین فیلم‌های سال 2008 شناخته شد و توانست جوایز زیر را کسب نماید:

·         نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن و بهترنی فیلم خارجی از مراسم بفتا

·         نامزد جایزه بهترین انیمیشن از مراسم انجمن منتقدان فیلم شیکاگو

·         نامزد جایزه بهترین کارگردانی از اتحادیه کارگردانان آمریکا

·         برنده جایزه بهترین طراحی صحنه و جایزه هیئت داوران جوان از جشنواره گیخون

·         برنده جایزه بهترین فیم خارجی از مراسم گولدن گلاب

·         برنده جایزه یهترین انیمیشن از مراسم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس

·         برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشتواره توکیو

·         نامزد جایزه یهترین فیلمنامه از اتحادیه نویسندگان آمریکا

·         نامزد نخل طلای جشنواره کن

·         برنده جایزه تماشاگران جشنواره ورشو

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۲۸
زهرا صالحی‌نیا

والس با بشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی