باحور

آتشکار

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹ ق.ظ


**لینک‌های درج شده در متن  برای ارتقاء اطلاعات خوانندگان می‌باشد و به نشانه تائید آنها توسط وبلاگ باحور نیست.

***کلمات و خطوط Bold شده در متن لینک مربوط به آن نام یا جمله می‌باشد، با نگاه داشتن موس بر روی آن و کلیک به صفحه مربوطه منتقل می‌شوید.

****جهت مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمائید.



آتشکار فیلمی از محسن امیر یوسفی است، کارگردانی که فیلمسازی را از سال 1382 با فیلم خواب تلخ آغاز کرد، نخستین فیلم این کارگردان توقیف شد و به جشنواره فجر راه داده نشد، ولی در سال 2004 از جشنواره کن جایزه دوربین طلایی را گرفت.

فیلم دوم این کارگردان به نام آتشکار ساخته سال 1386 می‌باشد، این فیلم در آن سال به جشنواره فجر راه پیدا نکرد، ولی در دوره بیست‌وهشتم حضور محدودی داشت و پس از آن اکران محدودی‌تری نیز نسیبش شد.(فیلم تنها برای بالای 16 بود.)

فیلم آخر این کارگردان به نام "آشغال‌های دوست داشتنی" ساخته سال 1391 می‌باشد.

خلاصه فیلم آتشکار که در صفحات وب موجود است به شرح زیر می‌باشد(فیلم را متاسفانه هنوز ندیدم.)

" داستان فیلم درباره یک آتشکار ذوب آهن اصفهان است که چهار دختر دارد و زنش از او می خواهد که با انجام عمل وازکتومی (بستن لوله در مردان) جلوی زاد و ولد بیشتر را در خانواده بگیرد و تصمیم گیری در این مورد، مرد کارگر را دچار بحران می کند."

آنچه که کارگردان در مورد فیلم بیان کرده این است که فیلم در واقع به نوعی تقابل سنت و مدرنیته را بیان می‌کند و همچنین نوعی انتقاد اجتماعی در بستر طنز تلخ است. کارگردان در گفت‌و گوهایش به این مسئله اشاره می‌کند که مسئله وازکتومی برای مردم تابو نیست بلکه بیشتر برای خود اهالی هنر مسئله‌ای خط قرمزی‌است.

نقد‌های فراوانی به فیلم آتشکار به علت موضوع خاص و مواردی که در فیلم به وفور به آنها اشاره می‌شود(از جمله شوخی های جنسی، تکه‌های سیاسی و اجتماعی و به سخره گرفتن مذهب و اعتقادات)  وارد شد، علاوه بر آن به ساختار ضعیت فیلم‌نامه نیز خرده گرفته شد، در مقابل نیز، ساختار شکسته و همچنین طنز تلخ و نوآوری موجود در فیلم را عده‌ای ستایش کردند.

*محسن امیریوسفی برای آنونس فیلم آتشکار در جشنواره فجر به علت ابتکار و نوآوری در آنونس سیمرغی دریافت کرد که این سیمرغ را به حمید فرخ‌نژاد بازیگر فیلم آتشکار برای تشکر اهداء کرد و از او خواست هرساله این سیمرغ را به کارگردان مستقل بعدی که دچار درد آنها شده‌اند به صورت نمادینی اهدا کند.


لینک‌های مرتبط:

  1. وبلاگ آتشکار
  2. بخش‌هایی از فیلم آتشکار در آپارات
  3. مصاحبه‌ای از حمید فرخ‌نژاد
  4. نگاهی به آتشکار در سایت تبیان



*با تشکر از خانم بیگدلی بابت همکاری در جمع‌آوری اطلاعات.



نظرات  (۱)

۰۹ مهر ۹۲ ، ۲۳:۱۰ حسن امکانی
سلام!
وبسایت بسیار فعال و پر محتوایی دارید...
اگه موافق باشید با هم تبادل لینک داشته باشیم ....!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی