باحور

درس امام شناسی

شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸ ق.ظ
بسمه تعالی
درس امام شناسی از مرحوم صفایی-به بهانه فرا رسیدن ایام زیارت خاصه امام رضا علیه السلام

امام اُنس رفیق و شفقت پدر و همراهى برادر و خوبى مادر به فرزند کوچک را دارد.
 
در روایت کافى از امام رضا علیه السلام مى‏شنویم: «الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق والامُّ البّرة بالولد الصغیر و مفزع العباد فى الداهیة النآد. الامام، امین الله فى خلقه و حجته على عباده و خلیفته فى بلاده و الداعى الى الله و الذاب عن حرم الله، الامام، المطهر من الذنوب، المبرا عن العیوب، المخصوص بالعلم الموسوم بالحلم، نظام الدین و عز المسلمین و غیظ المنافقین و بوار الکافرین. الامام، واحد دهره لایدانیه احد و لا یعادله عالم و لا یوجد منه بدل و لا له مثل و لا نظیر. مخصوص بالفضل کله من غیر طلب منه له و لااکتساب بل اختصاص من المفضّل الوهاب».

امام انس رفیق و شفقت پدر و همراهى برادر و خوبى مادر به فرزند کوچک را دارد و در آگاهى و خصوصیات کمال و جمال، برابر و جایگزین ندارد و این همه بخششى است که به خاطر رهبرى و ولایت نوع انسان به او عنایت شده بدون طلب و کوشش و تلاش.
در بحث ولایت  قبلا اشاره کرده‏ام که اساس ولایت بر این نکته است که حجت از ما به ما و مصالح ما آگاه‏تر و نسبت به ما از ما مهربان‏تر است.
چون آگاهى او شهودى و وجودى است و محبت او غریزى و محدود نیست که ربوبى و محیط است، که رحمت خدا گسترده است و او واسع المغفرة است.
اکنون با این توجه به جمال و کمال و محبت و انس و اشتیاق حجت به ما و با توجه به نیاز و احتیاج ما به او چه احساسى در ما شکل مى‏گیرد و چه انگیزه‏اى در دل مى‏جوشد.
وقتى که مى‏شنویم جوان یهودى را که معلم بچه‏هاى مسلمانان بود زیر نظر دارد و تا او را از چنگ شیطان نمى‏گیرد، آرام نمى‏شود، حتى اگر حاصلى نداشته باشد و جز نعش او بر روى دست‏هاى رسول صلى الله علیه و آله نماند و یا وقتى مى‏شنویم که از خدا مى‏خواهد تا حساب امت او را دور از چشم‏هاى خلایق بررسى کند و بدى‏هاى آن‏ها را فاش نسازد و یا وقتى که مى‏شنویم و از نجواى امام سجاد علیه السلام مى‏شنویم که اگر مرا در آتش بگذارى، شیطان را خشنود کرده‏اى که یکى را ربوده و اگر مرا در بهشت جا بدهى رسول صلى الله علیه و آله را مسرور مى‏کنى که یکى را آورده است و من مى‏دانم و به تو سوگند که باور دارم تو سرور و خوشحالى رسولت را بر سرور شیطان مقدم مى‏دارى و به آن عشق مى‏ورزى. وقتى این نشانه‏هاى کوچک را احساس مى‏کنیم، آن‏چنان عشقى و انسى در ما مى‏شکوفد که بى‏قرارمان کند و به زیارت رسول و یا صلوات بر محمد و آل او وادارمان سازد، که در زیارت رسول مى‏خوانیم؛ «اوجبت له بکل اذى مسه او کید احس به من الفئة التى حاولت قتله فضیلة تفوق الفضائل و یملک بها الجزیل من نوالک فلقد اسر الحسرة و اخفى الزفرة و تجرع الغصة و لم یتخطّ ما مثل له وحیک».
و از خدا مى‏خواهیم که در برابر هر رنج و هر کید دشمن خونخوار او، به او فضیلتى بالاتر از تمامى فضایل عنایت کن. چون او تمامى سوز و اشک گرم خود را پنهان کرد و رنج‏ها را جرعه جرعه نوشید و از آن‏چه تو و وحى تو براى او مقرر کرده بود گامى فراتر نگذاشت و حتى یک قدم بیرون نیامد.
راستى این اشتیاق از این سرفرازان و این احتیاج و اضطرار از ما خاک نشینان، زمینه و انگیزه‏اى است که ما را براى آماده باش و انتظار حجت بشوراند و بسوزاند.

منبع: وارثان عاشورا
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۶
فاطمه ایمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی