باحور

کتاب فانوس خیال

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۴۴ ق.ظ

این کتاب گردآوری شاهرخ گلستان است. او طی 14 سال (1354-1340) «فیلمبردار مخصوص محمدرضا پهلوی» بود و سالهای طولانی در تمام سفرهای داخلی و خارجی شاه، مراسم تاجگذاری، جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی، تولد ولیعهد و... حضور داشته و مستندهای تبلیغاتی آن رویدادها را ساخته است.

شاهرخ گلستان سال 1386 در گفت وگویی منتشر نشده با «فریدون جیرانی» و «سیدکاظم موسوی» در پاریس، جزئیات تاریخ فیلمسازی از شاه را شرح داده و در لابه لای آن از ترفندهای تبلیغاتی و شگردهای سینمایی در این آثار تبلیغاتی پرده برداشته است. او که فعالیتهای خود را با اصل 4 ترومن آغاز کرده است، در این گفت وگو از نقش «اداره اطلاعات سفارت آمریکا» و «شرکت نفت انگلیس» برای هدایت پروپاگاندای پهلوی ها میگوید و روایتی جدید از زندگی و حرفه برادرش ابراهیم گلستان بیان میکند. شاهرخ گلستان در این گفت وگو شرح میدهد که چگونه در فیلم «سفر شاه به مکه» صدای زیارتنامه خوانی «منوچهر انور» به جای صدای شاه اضافه شد تا بیشتر حس مخاطب را برانگیزد و تصویری مذهبی از شخصیت شاه به دست دهد؛ یا در فیلم «جشنهای 2500 ساله» چگونه صحنه های ساختگی از شادی و رقص مردم به فیلم افزوده شد تا چهره های مردمی از شاه ایران القاء شود. گفتوگوی شاهرخ گلستان غیر از اهمیت تاریخی آن، روایتی از درون ساختار پهلوی دوم درباره مستندهای تبلیغاتی آن دوره است که امروز شبکه های ماهواره ای مانند تلویزیون «من و تو» به بازپخش و بازتولید آن میپردازند.

شرح مفصل این مصاحبه را در اینجا بخوانید.

او در سال ۱۳۷۲ ش برنامه فانوس خیال را برای رادیوی فارسی بی بی سی تهیه کرد که سیر تاریخی سینمای ایران را بازگو کرد و کتاب مورد اشاره در این مطلب، برگرفته از همین برنامه است.


لازم به ذکر است اشکالات موجود در نسخه هایی که در کانال های تلگرامی یا سایت ها به شما عزیزان ارائه شده بود، در نسخه موجود در باحور اصلاح گردیده است. بنابراین دریافت مجدد آنرا به شما توصیه می کنیم.


دریافت فایل PDF کتاب با حجم  30 Mb

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی