باحور

مردگان باغ سبز

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۰۴ ق.ظ
مطالعه این کتاب برای آشنایی با شیوه دیگری از روایت از بخشی از تاریخ ایران و آنچه به جریان جدایی طلب آذربایجان بر میگردد، توصیه شده است. افزودن این نکته ضروری می نماید که لازم است پیش از مطالعه این کتاب، به تاریخ مراجعه شود و با واقعیتی که در خارج از فضای این داستان رخ داده، آشنایی حاصل گردد. آنچه در روایت این داستان  به وقوع می پیوندد مظلومیت دموکراتهای تجزیه طلب است. دموکراتهایی که از مردمند و حمایت مردمی را دارند.نویسنده با استفاده از فضای  مغموم داستان این همذات پنداری با دموکراتها را  به خواننده منتقل می کند. در حالی که تاریخ گواه ظلمها و جنایتهای فراوان به اصطلاح فرقه ایها نسبت به مردم آذربایجان است. ضمن اینکه این شاهد بی ادعا، مخالفتهای مردم ترک زبان با این گروه را در خود ثبت کرده است. اینجاست که خواننده احساس می کند نویسنده او را فریب داده است.کتاب «بحران آذربایجان» خاطرات گردآوری شده آیت الله میرزا عبدالله مجتهدی است که به این مقطع تاریخی کشورمان پرداخته که هم از آنچه دموکراتها بر سر مردم آوردند می گوید و هم از واکنش مردم نسبت به اعمال این گروه.
کتاب چند سالی توقیف بوده و ...


مسائل مختلفی پیرامون علت این توقیف مطرح گردید. جالب آنکه نویسنده در بخشی از سخنان خود پیرامون این کتاب اذعان می دارد: «این داستان همان قدر به واقعیت نزدیک است که پلنگ سر کوه به ماه بنابراین، همه حوادث، اماکن، اسامی و شخصیت‌های آن خیالی است هرچند که واقعی به نظر برسد و یا تاریخ هم از آنها به همین شکل نام برده و یاد کرده باشد.» و با این کلام، از خود در برابر صداقتش در قبال بیان واقعیت های تاریخی سلب مسئولیت مینماید.

و در جایی دیگر کتابش را اینگونه معرفی میکند:
" در واقع ایده اولیه «مردگان باغ سبز» اولین بار به یک خاطره خیلی دور برمی‌گردد. خاطره‌ای که مادرم شاهد آن بوده است و در سال‌های گذشته مرتب برای ما نقل می‌کرد و آن خاطره هم به زمانی برمی‌گردد که حزب دموکرات آذربایجان وقتی شکست می‌خورد و به هزیمت می‌رسد در حال عقب‌نشینی به سمت مرزهای شوروی هستند که دو نفر از این‌ها گذرشان به روستای ما به نام لاتران در پای کوه سبلان می‌افتد و یکی از این‌ها برای تهیه آب و غذا به سمت روستا می‌آید، در آن شرایط بلوایی که در فضا حاکم است. در این شرایط یکی از آن‌ها کشته می‌شود به همان شکلی که در کتاب ذکر شده است و کشنده هم بعدها ذکر می‌شد که لباس سوراخ کشته شده که جای گلوله بود را می‌پوشید و پز می داد که من یک فرقه‌ای را کشتم. به هر حال این خاطره در ذهن من بود و سالیان سال با آن زندگی کردم و به نوعی می‌توان گفت که شروع قضیه این بود. ضمن اینکه در یک سیر کاملی از تاریخ آن دوره من با اسناد و مدارک و شاهدان زنده چون حادثه به گونه‌ای است که هنوز کاملاً به فراموشی سپرده نشده و در اذعان شفاهی مردم منطقه نقل می‌شود و بخش عمده کار من چون داستان‌نویس هستم تخیل بود. از در هم آمیختن این‌ها داستان شکل گرفت."

فایل PDF این کتاب در دسترس نیست بنابراین دنبال لینک دانلود نگردید. برای تهیه کتاب می توانید به نمایشگاه کتاب که در حال حاضر دائر است یا کتابفروشی انتشارات سوره مهر، جنب حوزه هنری مراجعه کنید.

نظرات  (۲)

۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۷:۲۲ مهدیه ارطایفه
عرض سلام و ادب دارم خدمت دوستان عزیز. بسیار خوب است که عزیزان، پیش از مطالعه این کتاب، به تاریخ مراجعه کرده و با واقعیتی که در خارج از فضای این داستان رخ داده، آشنا شوند. آنچه در داستان  به وقوع می پیوندد مظلومیت دموکراتهای تجزیه طلب است. دموکراتهایی که از مردمند و حمایت مردمی را دارند.نویسنده با استفاده از فضای  مغموم داستان این همذات پنداری با دموکراتها را  به خواننده منتقل می کند. در حالی که تاریخ گواه ظلمها و جنایتهای فراوان به اصطلاح فرقه ایها نسبت به مردم آذربایجان است. ضمن اینکه این شاهد بی ادعا، مخالقتهای مردم ترک زبان با این گروه را در خود ثبت کرده است. اینجاست که خواننده احساس می کند نویسنده او را فریب داده است.کتاب «بحران آذربایجان» خاطرات گردآوری شده آیت الله میرزا عبدالله مجتهدی است که به این مقطع تاریخی کشورمان پرداخته که هم از آنچه دموکراتها بر سر مردم آوردند می گوید و هم از واکنش مردم نسبت به اعمال این گروه. البته ایرادات دیگری هم به این کتاب وارد است که از حوصله خارج است. در پناه خداوند سربلند باشید. 
پاسخ:
سلام علیکم؛
از دقت نظر و متن مکمل شما بسیار سپاسگزاریم و اجازه می خواهیم توضیح حضرتعالی را در متن اصلی جایگذاری کنیم. همچنین کتاب مورد اشاره را نیز در پست مجزایی معرفی خواهیم کرد.
مؤید و منصور باشید
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۵۳ مهدیه ارطایفه
سلام علیکم. 
از لطف شماست. بسیار بزرگوارید.
پاسخ:
ارادت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی