باحور

فرصت غنیمت دان ... وقت تنگ است ...

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ق.ظ

     در مورد چرایی ارائه درس اقتباس در ترم جدید و چگونگی سبک اداره کلاس در پستی جداگانه مطالبی ارائه خواهم کرد. اما آن چه در ادامه مطلب می خوانید توصیه به غنیمت دانستن فرصت مطالعاتی در این ترم خواهد بود. توصیه ای اول به خودم و بعد به خودم و در نهایت به همه دوستان هم ترمی ام در کلاس اقتباس.


      ترم جدید که شروع شد، با دیدن درس اقتباس در دروس ارائه شده یاد سال ها پیش افتادم. نوجوان که بودم، به مطالعات ادبی خصوصاً داستان و رمان معتاد بودم. (حالا به جهت فرار از درس بود یا علت دیگر نمی دانم) در آن سال ها تصورم این بود، وقتی به سن امروزم برسم تمامی کتاب های پر تیراژ و با ارزش را خوانده ام و لابد باید به نسخ خطی و کتاب های نایاب و کم یاب متوسل شوم و در کتاب خانه های بزرگ بیتوته کنم تا عطش اعتیادم فروکش نماید. ( کتاب هایی مثل کتاب های زیر، احساس علامه بودن هم به آن ها اضافه کنید) اما نشد آن چه تصور می کردم. 



    امروز حتی کتاب هایی که سابقاً مطالعه کرده ام را درست به خاطر نمی آورم و دوستان اگر بپرسند، شاید دقیق یادم نمانده باشد، ماجرای دقیق قصه ها را، استدلال و منطق فلاسفه را و حتی تاریخ درست وقایع را. دوره هایی از زندگی هست که آن قدر سرت گرم می شود که در می مانی از پالایش اندیشه ات، از رشد فکری ات و از نظام مند کردن اطلاعاتت. شاید بعضی بگویند همیشه وقت برای جبران هست. درست! ولی با حسرت گذر عمر چه خواهیم کرد؟

   این ها را گفتم که به دوستان جوان ترم و هم دوره ای های خودم در ترم جاری حوزه یادآور شوم؛ کلاس اقتباس فرصت غنیمتی است که از دست دادن آن حسرت به بار می آورد. مجموع کلاس برادران و خواهران را حساب کنی می شود پنجاه جلسه، منهای اقتباس های غیر ادبی اش کنی شاید چهل داستان و رمان بشود که می توانیم بخوانیم، یا باز مطالعه داشته باشیم. البته این بار به مدد ارائه دوستان و کلام استاد، مطالعه مان عمق بیشتری خواهد یافت. خیلی هم سخت نیست، آن هم برای انسانی که واقف است به کوتاهی عمر و گستردگی آن چه نمی داند. حساب سر انگشتی اش می شود، دو رمان در هفته. ( مطمئنم که می توانیم )



       شاید فرصت دوباره ای نباشد که این حجم داستان و رمان را در کمتر از هشت ماه مطالعه کنیم. خوب است جدای از پروژه درسی و کار اختصاصی مان، همه موضوعات ترم جاری را جهت مطالعه جدی بگیریم. ضمن این که چون علی القاعده به فیلم های مهمی هم پرداخته می شود، به نگاه سینمایی مان هم عمق بیشتری خواهد بخشید. ( به جهت ترغیب دوستان خیلی سینمایی مان )

می دانم خیلی از دوستان عادت به مطالعه دارند ولی به سایر دوستان عرض می کنم، مطمئن باشند اگر این فرصت را صبورانه قدر بدانند، دیگر نخواهند توانست لحظات عمر خود را بدون مطالعه تصور نمایند و این عادت نیک  همیشه برای آن ها خواهد ماند و قادرند آن را به اطرافیان شان تسرّی ببخشند.

امیدوارم این طور نباشد که ترمی دیگر بیاید و برود، در حالی که اکتفا نموده ایم به ارائه دوستان و کلام استاد.

در این راه انجمن باحور به جهت سهولت دسترسی دوستان، رمان ها و متون ادبی را یک هفته قبل از ارائه در کلاس روی وبلاگ قرار خواهد داد تا بهانه ای برای بعضی سستی ها و کاهلی ها نباشد. ان شاء الله 



نظرات  (۲)

آى گل گفتى
سلام ؛ خدا قوت و خسته نباشید
بنظر میرسه باحور از حوزه ی محتوایی داره خارج میشه کم کم تبدیل به سایت رسمی حوزه هنری شده، این هم خوبه هم خوب نیست ، خوبه چون بالاخره خلاء نداشتن سایت درست درمون حوزه هنری با این عرض و طول رو یه جایی داره میکشه و اساسا بدون وجود سایت اطلاع رسانی آموزشی امروز مرسوم و معمول نیست و بده چون حیفه این افرادی که در این آموزشها نگرش پیدا میکنن و هم اطلاعات علمیشون بالا میره و هم به لطف خدا و علم و نفس استاد حکمت هم بدست میارن غرق در پوسته وظاهر بشن و محیطی که میتونه محیط رشد دهنده برای خوانندگان مختلف بشه محدود به گروه خاص اونم اطلاعات خاص بشه .
براتون آرزوی توفیق و اتخاذ بهترین و درست ترین تصمیمات رو دارم
یا علی
پاسخ:
علیکم السلام؛
سپاسگزاریم
فرمایش شما صحیح و قابل اعتناست اما هدف انجمن باحور از راه اندازی وبگاه، در وهله اول برطرف سازی نیاز هنرجویان این مرکز و اطلاع رسانی های داخلی است. حال  برخی مطالب، علاوه بر پیگیری این هدف، برای مخاطب خارج از جمع نیز بحمدالله قابل استفاده است. نه در ابتدای امر و نه در حال حاضر، قصد آموزش یا ارائه مطلبی مختص مخاطب عام را نداشته و نداریم اما در آینده ان شاءالله این بخش حائز اهمیت نیز جزو اهداف اصلی مان قرار خواهد گرفت.
از راهنمایی نیکو و دعای خیر جنابعالی کمال تشکر را داریم
التماس دعا / مع علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی