باحور

سینمای شریف و پاک سلام علیکم !

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۲۹ ق.ظ

مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی‌ودومین جشنواره  فیلم فجر شامگاه جمعه 9 اسفندماه با حضور مسئولان سینمایی، سینماگران نمایندگان نهادهای مختلف و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس به کارگردانی بیژن میرباقری و با اجرای احسان کرمی برگزار شد.



از احسان کرمی و  زدن زیر آوازش در این مراسم که بگذریم می رسیم به صحبت های جناب باکیده و رضاداد و مرد میدان این روزهای سینمای ایران جناب ایوبی که البته گویی مسئولیت تاره محول شده را کمی سبک پنداشته بوده که دعاگویِ به خیرِ همه است، که آرزو می‌کند هیچکدام از ما در جای او قرار نداشته باشیم ....

اجازه بدهید از صحبت های رضاداد و باکیده عبور کنم و حواله تان بدهم به خبرگزاری ها و برسم به چند مطلب در سخنان دُرافشان جناب معاونت سینمایی؛


1. حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی با اشاره به بیتی از شمس تبریزی در مورد شاد زیستن گفت: وقتی می‌شود شاد بود غم را رها کرد چرا باید غم را بپرستیم.... فیلم‌نامه‌هایی را که به دستم می‌رسد با عشق می‌خوانم اما همچنان منتظر هستم تا یک فیلم‌نامه با موضوع ملاقات افسانه‌ای شمس و مولانا به دستم برسد چرا که جهان در انتظار این است که ما بتوانیم تصویری از این ملاقات ارائه کنیم و اگر نشود بنده اینقدر از جملات شمس و مولانا برای‌تان می‌خوانم تا مجبور به این کار شوید. (به همه دوستان و همراهان خودم تبریک عرض می کنم بالاخره رسالت سینمای ایران اسلامی مشخص شد و صد البته که پس از سالیان دراز حرکت در مسیر مه آلود هدف مان مشخص گردید و در نهایت متوجه شدیم که انتظار دنیا از ما چیست و در بروز انبان مفاهیم اسلامی انقلابی مان اولویت با چیست... )


2. ایشان افزودند؛ امشب شب خوبی است چرا که برای تقدیر دور هم جمع شده‌ایم. سینما یک امر ملی است و آثارش هم جهانی و هم ملی است و از یک سازمان سینمایی به تنهایی کاری ساخته نیست و امیدوارم این روزنه امید خدای ناکرده تبدیل به ناامیدی نشود من کار خیلی سختی دارم و آرزو می‌کنم هیچکدام از شما در جای من قرار نداشته باشید. ( من کاملا متوجه این مطلب شدم که کار شما بسیار سخت است و مسئولیتی دارد بسیار سنگین و البته شجاع کسی است که در این جبهه شکست نخورد.)


3. در ادامه فرمودند؛ این تجلیل‌هایی که می‌کنیم کار بسیار خوبی است اما کافی نیست اگرچه تجلیل و تقدیر از زحمات عوامل فیلم که در طی سالیان سال زحمت می‌کشند تقدیری نمادین است اما آقای درویش یک دهه تلاش کردند و چگونه می‌شود از این تلاش تقدیر کرد و به جای اینها چگونه می‌شود خرید کاری را که با عشق انجام شده است. (به شما خواهم گفت این چنین تلاش هایی را چگونه و با چه مبلغی می توان خرید اگرچه در فرصتی به مراتب بهتر از امروز. اما همین نکته کافی باشد برایتان فعلاً که؛ بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ... وَیْلٌ لِّلْمُطفِّفِینَ‏ )


4. ایوبی خاطر نشان کرد؛ من اینقدر سینما سلام را برگزار می‌کنم ولو اینکه تمام شیشه‌های سالن‌ها شکسته شود تا مردم سینما رفتن را تجربه کنند برای اینکه سینما رفتن جذاب است و بگذارید صنعت سینما به طور طبیعی راه بیفتد.

(به سلامتی ان شاءالله....تقبّل الله ..... اجرکم عند الله و قس علی هذا )


5. بزرگوار متصدی معاونت ادامه دادند؛ امروز خوشحالم که بگویم صد و شصت و نهمین سالن سینما هم دیجیتال شد و امیدوارم این دیجیتال شدن کمک کند تا اکران خوبی داشته باشیم اما دیجیتال کردن به تنهایی کافی نیست چرا که همه می‌خواهند ما را رصد کنند بولتن در بیاورند و ما را نقد کنند اما ما خودمان آنها را بلد هستیم و این کارها کمکی به سینما نمی‌کند. بولتن‌سازی‌ها نگرانی و اضطراب ایجاد می‌کند و خیلی‌ها را نسبت به سینما نگران می‌کند.(من نمی دانم دقیقاً شما چه چیزی را بلدید، می شود کمی بیشتر توضیح بدهید؟ مثلا این را بلدید که میراث انبیا و ائمه شده انقلاب اسلامی و رسیده به دست شما؟ بلدید که این یعنی مسئوایت؟ یا بلدید که عرصه فرهنگ، عرصه جهاد است؟ شاید انصاف و عدالت را بلدید؟ لطفاً کمی بیشتر توضیح بدهید!)


6. ایوبی افزود؛ خیلی از علما شریف و بزرگوار هستند و وقتی ما موضوعات را برای‌شان توضیح می‌دهیم قانع می‌شوند اما بولتنی توزیع شده بود که امسال در 23 فیلم تبلیغ سیگار کردند اما نیامدند ببینند که شخصیت‌های منفی فیلم‌ها سیگار می‌کشند و این معنایش تبلیغ سیگار نیست. (من در عمرم با توجیهی به این شفافی و درصد قانع کنندگی بالا روبرو نشده بودم! )


7. رئیس سازمان سینمایی در ادامه خطاب به منتقدان اظهار داشت: این سینمای شریف و پاک را قدر بدانید.این سینمای باشکوه را باید حفظ کنیم و همه ما باید به آن احترام بگذاریم.کدام سینما است که هر خانواده‌ای و بدون آنکه که بداند چه فیلمی در حال پخش است چشم‌بسته بروند سینما فیلم ببینند نمی‌گویم فیلم تلخ و بد نداریم اما فیلم‌هایی می‌سازیم که خانواده‌ها می‌توانند بروند آنها را ببینند و سه دهه است که فیلم‌هایی می‌سازیم که سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آنها جاری است و دیدیم در جشنواره امسال که چگونه سینمای انقلاب و دفاع مقدس تکریم شد.( واقعاً کدام سینماست؟ حماقت است اگر تصور کنید به اعتبار سینمایتان خانواده ها اعتماد می کنند، اگر نبود این نظام چه اعتمادی در بین بود... إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ   أنفال22 )


8. رئیس سازمان سینمایی در بخش پایانی صحبت‌های خود با انتقاد از کسانی که می‌گویند جشنواره فجر ربطی به انقلاب ندارد، گفت: چرا می‌گوییم دهه فجر چه ربطی به فستیوال فجر دارد و این جشنواره به انقلاب ربطی ندارد. آیا واقعاً ربطی ندارد؟! انقلاب اسلامی رنسانس هنر در همه رشته‌ها است و چرا می‌گوییم چه ربطی به انقلاب دارد و این حرف‌ها، حرف‌های ضدانقلابی است که برخی دوستان آگاه یا ناآگاه می‌زنند. دهه فجر کارنامه سینمای انقلاب است که همه به آن افتخار می‌کنند. (حق با شماست انقلاب اسلامی مان رنسانس هنر در همه رشته هاست حال من از شما می پرسم در چنین انقلابی وجهه هنرمند مهم است یا وجهه نظام؟ دل نازک و غرور سیری ناپذیر هنرمند مهمتر است یا اصول مسلِّم و متقن اسلام؟ چه عجب که امکان حکومت دینیِ انقلابی در دست باشد اما هنوز مفاهیمش در چنبره استبداد و سیه فکری ....)


9. معاونت سینمایی ادامه دادند؛ امیدواریم همه نهادها باور کنند که سینما می‌تواند کمک کند و هر کدام از سینماگران که بخواهند فیلم بسازند کارشناسان برجسته‌ای در همه حوز‌ه‌ها وجود دارند که اگر بخواهند از هر کدام استفاده کنند تمامی هزینه‌های آنها را سازمان سینمایی می‌دهد تا این کارشناسان در کنارشان باشند و آماده‌ایم تا فیلم‌های‌تان غنای بیشتری پیدا کنند.رویکرد اصلی سینمای ایران حمایت از فیلم بعد از تولید در سینماست.(امیدواریــــــــــم......و البته بابت به صف شدن کارشناسان شکرگزار و ممنونیم.....الحمدالله....این رویکرد حمایت از فیلم بعد از تولید هم از آن حرف هاست که باید مفصل درباره اش حرف بزنیم باشد برای وقتی دگر....)


10. در نهایت بیان داشتند؛ مجموعه‌ای از برنامه‌های تدوین شده دارد به نتیجه می‌رسد و مجموعه‌ای از برنامه‌های حمایتی با رویکرد حمایت بعد از تولید در دست اقدام است و گروهی از اهالی سینما تاکنون 10 جلسه برگزار کردند با این رویکرد چگونه جریان هنری را در سینما حفظ کنیم. امیدوارم دوستان و همکاران شما در سازمان سینمایی به گونه‌ای عمل کنند تا این امید به وجود آمده همواره پایدار بماند.

(چشـــــــــــــــم ِحضّار احتمالاً )


البته سخنان ایشان مطالب دیگری را نیز در برمی گرفت که بد نیست به خبرگزاری ها نگاهی بیندازید ....من البته از ایشان عذرخواهی می کنم که به تمامی مطالب نپرداخته ام.


در پایان هیچ ندارم به صحبت های ایشان اضافه کنم مگر یک دعا ؛ اول برای خودم و بعد هم برای خودم (در این مورد بخصوص کمی حب نفسم بالاست!) و همه دوستان و فعالان فرهنگی و مدیران و همه و همـــــه .......


«اللَّـهُمَّ رَحْمَتَکَ أَرْجُو، فَلا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ، وَأَصْلِحْ لِی شَأْنِی کُلَّهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ».


نظرات  (۱)

سلام. اون قسمت که درباره ملاقات شمس و مولانا صحبت می کنه، همه ش همینه که آوردید یا تقطیع ش کردید؟ میشه اون قسمت نقطه چین رو کاملش رو بذارید لطفا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی