باحور

روشنفکری

پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۴۵ ق.ظ
وقتى انقلاب اکتبر تحقق پیدا مى‏کند، در طول ده پانزده سال، آن قدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانى فکرى این انقلاب نوشته مى‏شود که در کشورهایى که باد آن انقلاب به آن‏ها رسیده، دیگر مردم احتیاجى ندارند از کتابهاى آن‏ها استفاده کنند! آن قدر فضاى ذهنى پُرشده است که روشن‏فکرهاى خود کشورها مى‏نشینند راجع به مبانى ارزشى و فکرى آن‏ها کتاب مى‏نویسند! 
در سه چهار دهه‏ى گذشته، چه قدر ایرانیها در باره‏ى مبانى فکرى انقلاب شوروى، به زبان فارسى کتاب نوشتند؛ چون دیگر اشباع شده بودند. یعنى آن‏ها این‏قدر نوشتند که همه‏ى روشن‏فکرهایى که به نحوى از لحاظ فکرى با آن‏ها ارتباط پیدا مى‏کردند، از لحاظ فکرى اشباع مى‏شدند و بعد یک آدم مثلًا دست به قلم و با فکر و روشن‏فکرى، خودش مى‏جوشید و مطالبى- غیر از ترجمه‏هاى فراوانى که از آثار آن‏ها مى‏شد- مى‏نوشت.
ما چه کار کردیم؟ کارى که ما در این زمینه کردیم، واقعاً خیلى کم است. گاهى انسان دلش نمى‏آید که بگوید در حد صفر؛ چون واقعاً کسانى با اخلاص کارهایى کرده‏اند. اما اگر نخواهیم ملاحظه‏ى این جهات عاطفى را بکنیم، باید بگوییم یک‏ذره بیشتر از صفر و خیلى خیلى کم کار شده است. 
البته، این کم‏کارى دلایلى دارد: بعضى از روشن‏فکران و متفکران اصلى را در اول کار از ما گرفتند و بعضى از آن‏ها نیز مشغول کارهاى گوناگون اجرایى شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم. 
چندین سال از انقلاب مى‏گذرد؛ خوب بود که صدها نویسنده‏ى اسلامى، مبانى اسلام را بنویسند- چون انقلاب ما اسلامى است- و منتشر بکنند. مى‏بایست تربیت مى‏کردیم که نکردیم. این، یکى از کارهاى حوزه است. نمى‏خواهم بگویم کسانى که بیرونِ حوزه‏ها نشسته‏اند، مسئولیتى ندارند.


بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب و فضلاى حوزه‌ى علمیه‌ى قم 1368/09/07

نظرات  (۱)

کاش بتونیم یه کاری کنیم....
مسئولیت مهمی هست که باید به فکرش باشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی