باحور

شترها باید بروند...!

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۰۷ ق.ظ

" شترها باید بروند " عنوان کتابی به قلم " سر ریدر بولارد " سفیر انگلستان در ایران  و " سر کلارمونت اسکراین " مامور تبعید رضا شاه می باشد. مطالعه این کتاب به دوستان حاضر در ترم تاریخ تحلیلی سینمای ایران توصیه می شود.



کتاب شامل دو بخش مجزاست. بخش اول در واقع قسمتی از خاطرات بولارد در دوران اشغال ایران توسط متفقین و برکناری پهلوی اول می باشد. بولارد در این دوران سفیر انگلستان در ایران بود. بخش دوم کتاب مقاله ایست به قلم اسکراین، کنسول انگلستان در ایران که به ماجرای برکناری پهلوی اول و تبعید وی به جزیره موریس می پردازد.


اصل کتاب " شترها باید بروند " که یک اتوبیوگرافی به قلم بولارد است بطور کامل ترجمه نشده و بعضاً بصورت خاطرات پراکنده در نشریات به فارسی برگردانده شده است.

در کتابی که " حسین ابوترابیان " آن را ترجمه کرده، تنها بخش مربوط به دوران سفارت بولارد در ایران آورده شده  و با عنوان اصلیِ کتاب توسط نشر البرز به چاپ رسیده است.

بولارد در این کتاب نگاه غرض ورزانه ای به وقایع آن دوران دارد و به خوبی از پس تامین منافع دولت مطبوعش برآمده است. ولی فارغ از نگاه جانبدارانه وی که در لابلای سطور کتاب مشهود است می توان نکات جالب توجهی از مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن روزهای ایران اشغال شده بدست آورد. نسخه pdf کتاب " شترها باید بروند " با کیفیت متوسط در ادامه جهت دانلود قرار داده شده است.


اثر دیگری که از بولارد در ایران ترجمه شده، کتاب " نامه هایی از تهران " است. این کتاب شامل نامه های شخصی و خانوادگی بولارد می باشد و به دور از فضای رسمی و دیپلماتیک نگاشته شده است. مطالعه این کتاب تجربه جالبی خواهد بود. هرچند خواندن بخش هایی از کتاب اعصاب قوی می طلبد چرا که بولارد با لحنی کنایه آمیز به تمسخر فرهنگ اجتماعی و سنتی ایران می پردازد. آن هم ایرانی که در آن روزگار گرفتار غائله ی اشغال بود و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی وضعیتی متغیر و آسیب پذیر داشت. نسخه الکترونیک از این کتاب در فضای وب موجود نیست ولی تهیه و مطالعه آن به همه دوستان به شدت توصیه می شود. کتاب توسط انتشارات " نگاه معاصر " و در سال 89 به چاپ رسیده است.



    دانلود کتاب


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۸
بگذر از نام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی