باحور

اقتباس، پرده آخر...

دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۵ ق.ظ

   در ابتدا بابت ترم پرمشغله اقتباس به همه دوستان خدا قوت عرض می کنم و امیدوارم توانسته باشید از برکات ارائه این درس و شیوه برگزاری کلاس حداکثر استفاده را ببرید. فارغ از این که چه رمانی را در گروه خود بررسی کرده اید و سختی و راحتی انجام کار و همچنین چگونگی برگزاری جلسه ارائه، همه گروه ها موفقیت های بزرگی را کسب نمودند. می گویم موفقیت شما فهم کنید توفیق الهی را نصیب برده اند. برکات این ترم خارج از تصورمان بود. هر رمان پنجره ای پیش چشمانمان گشود و دیدی عمیق هدیه نمود. (خوشا به حال دوستانی که همه ی جلسات را بودند و استفاده بردند...) 

 

 

    آن چه نصیبمان شد، تقریباً یک دوره، مرور اجمالی تاریخ دو قرن اخیر و بررسی مهمترین وقایع تاریخِ سیاسی جهان بود. دست یافتن به مجموعه ای از اطلاعات طبقه بندی شده سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی ملل مختلف، غنیمت پر ارزشی برایمان محسوب می شود. همچنین در کنار شیرینی مطالعه چندین و چند رمان برجسته و نقدهای ادبی شنیدنی دوستان، با تعداد زیادی از شخصیت های مهم و اثرگذار فرهنگی و تاریخی آشنا شدیم. نسبت ادبیات، سیاست، اخلاق و جامعه را با فردیت انسان مورد بررسی قرار دادیم.

   این دستاورد را بگذارید کنار تمرین کار گروهی و محک زدن توانمندی هایمان که اگر آن را جدی گرفته باشیم، خیری عظیم به همراه داشته است. دانستیم برای داشتن تحلیل، مطالعه لازم است و برای مطالعه ی اثربخش، یافتن منابع درست مهمترین قدم می باشد.

   آموختیم تنها داشتن تحلیل مهم نیست بلکه ابراز آن و شیوه بیان درست لازم است. در خلال ارائه دوستان و با توجه به تنوع شیوه های بیان دریافتیم تکنیک و نرم افزار تنها ابزار است و آنچه قوت تولیدات فکری و اعتقادی محسوب می شود اندیشه و تحلیل پشت آن است.

   مورد دیگری که بدست آمد آشنایی با شیوه های تولید فکر و اندیشه و تحلیل بود و اینکه تحلیل درست را اگر نتوانی به بهترین شیوه آن بیان کنی تمام اندیشه ات، تاکید می کنم تمامی اندیشه ات فانی و بی اثر می شود ولو اینکه مطالب مفید زیادی بیان کرده باشی.

   این کلاس تمرین داشته هایمان و درک ضعف های مان بود. یکدیگر را بهتر و بیشتر شناختیم و از توانمندی های هم مطلع شدیم. اکنون متواضعانه می دانیم که در صورت نیاز به یاری دوستانمان در موارد مختلف به چه کسانی مراجعه کنیم و مشورت آن ها را صمیمانه بپذیریم.

   کلاس اقتباس با تمام کاستی هایش، قویترین ترم مهارتی جمعی مان بود. تجربه ای درس آموز که امیدواریم در شکل کامل تری بارها و بارها تکرار شود... ان شاء الله

 

 

   اما بهانه ی قرار دادن این پست در باحور، ارائه پایانی درس اقتباس و در واقع آماده سازی پروژه نهایی جهت جشنواره است. چرایی وجود جشنواره، زمان و مکان و چگونگی برپایی آن مورد بحث نیست که امید داریم به یاری پروردگار و همت دوستان در زمان مقرر به بهترین نحو برگزار گردد. بخشی از این بهترین شیوه، مدنظر نگارنده می باشد، خصوصاً آن قسمتش که به ارائه مقاله و تهیه مستند تحلیلی مربوط می شود.

 

  در ادامه این مطلب فایلی جهت کمک و راهنمایی بزرگواران گروه های مختلف قرار داده شده است. این فایل شامل برخی توضیحات لازم و ضروری می باشد که امیدواریم به لحاظ تحلیلی و تکنیکی مورد استفاده واقع شود. شما نیز چنانچه مطلب و یا تجربه ای را در راستای کمک به دوستان خود مفید می دانید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا دیگران استفاده کنند.

مؤید باشید ان شاء الله...

 

دانلود فایل pdf

 

   

 

 

نظرات  (۲)

۰۷ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۱ مینا حاتم پور
سلام بر خواهر عزیز .خدا قوت...
به نظر من هم کلاس اقتباس تجربه ی خوبی بود .اولین باری بود که اینطور دستجمعی با هم مشغول کار مشترکی میشدیم ...لذت بخش بود و البته به شناخت بهتر همکلاسی ها هم کمک کرد
تنها ضعفی که داشت این بود که گاهی اوقات به کلاس نقد فیلم شبیه میشد نه اقتباس :(((
پاسخ:
سلام علیکم
سلامت باشید خواهرم
نکته ای که فرمودید کاملاً درست است. شاید بخش مهمی از آن به ضعف درک مان از مفهوم تحلیل اقتباسی یک رمان مربوط می شد، هرچند اگر دقیق تر بیاندیشیم به هر حال وجود شباهت بین این دو واحد درسی اجتناب ناپذیر بود. امیدواریم در تجربه های بعدی نقاط ضعف با همت بیشتر مان برطرف شود. ان شاء الله...
سلام
ممنون میشم اگر لطف کنید و این کتاب download William Fox: A Story of Early Hollywood رو مجددا بارگذاری کنید
پاسخ:
علیکم السلام؛
لینک چک شده و فاقد مشکل می باشد. لطفا با سیستم دیگر یا با فاصله زمانی، مجددا اقدام به دریافت کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی