باحور

اخراج دانشمندان مخالف فرضیه داروین از دانشگاه‌های آمریکا ؟!

مستند اخراج شده (Expelled) که در سال ۸۸ در بخش مستند جشنواره فیلم فجر، از کشور آمریکا، شرکت کرد، به بررسی نگرش داروینیستی به هستی و نیز نحوه تقابل صاحبان این نگرش؛ یعنی آنها که قدرت علمی‌را در آمریکا در دست دارند با دانشمندان مخالف آن نظریه که معتقد به وجود نوعی طرح هوشمند (Intelligent Design) در پیدایش هستی‌اند، می­پردازد.

این فیلم مستند ۹۸ دقیقه­ای که با واکنش بسیار منفی میان رسانه­های مطرح جریان سرمایه داری آمریکا مواجه شد (به طوری که به آن جایزه گوجه فاسد داده و عناوینی نظیر پر از ابهام و با استدلال ضعیف دادند، از طرفی روزنامه USAToday  و مجله Scientific America آنرا پروپاگاندا و روزنامه NewYorkTimes آنرا توهم توطئه و بیهوده­گویی نامید!!!) سه مبحث کلیدی را همزمان دنبال می‌کند:

نخست نشان می‌دهد که در پرمدعاترین کشور جهان از نظر دموکراسی و آزادی بیان چگونه دانشمندانی را که دیدگاهی متقابل با داروینیسم داشته‌اند؛ یعنی مخالف به وجود آمدن جهان به صورت تصادفی و یا انتخاب طبیعی بوده‌اند از دانشگاه‌های آمریکا اخراج می‌کنند.

در این مستند، به صراحت تاکید می‌شود که علاوه بر محروم کردن برخی استادان دانشگاه از خدمات شهروندی اجتماعی (مانند سوزاندن کارت‌های اعتباری بانکی‌شان که این امر موجب می‌شود نتوانند نیازهای اولیه زندگی‌شان را رفع نمایند) حتی نام برخی از دانشمندان را برای چاپ در هر نشریه و کتاب یا در فضای اینترنت ممنوع می‌کنند به گونه‌ای که گویا چنین دانشمندی اصلا به دنیا نیامده است. آن‌هم نه دانشمندانی که Creationist و خلقت‌گرا باشند بلکه کسانی که صرفا به وجود نوعی Intelligent Design یعنی طرحی هوشمند در ساخت جهان قائلند و عالم را تصادفی نمی‌دانند. علت اهمیت این امر برای صحنه‌گردانان تمدن غرب آن است که اعتقاد به خلقت هوشمند جهان، زمینهپذیرش خالق جهان را فراهم کرده و دین گرایی در جهان افزایش چشم گیر خواهد یافت.

دوم و در ضمن مصاحبه با دانشمندان اخراج شده از دانشگاه‌ها، به بررسی عقاید آنها و علل مخالفتشان با داروینیسم می‌پردازد و این بهانه‌ای می‌شود تا تهیه کننده مستند با بزرگترین داروینیست‌های جهان مثل “پروفسور داوکینز” به صحبت بنشیند و دلایلشان را در اینکه چرا جهان نمی‌تواند یک خالق داشته باشد یا حتی بر اساس طرحی هوشمند به وجود آمده باشد بشنود و سپس همانها را از نگاه خردگرایانه و ساینتیستی به چالش می‌کشاند.

 

سوم اینکه این مستند به بررسی ایدئولوژی‌های برآمده از نگرش داروینیستی و اصل بقاء اصلح می‌پردازد و با سفر به آلمان و دیدار از کوره‌های آدم سوزی (هولوکاست) و کشتارگاه‌های بیماران روانی، مبادی تفکر نازیسم را به عنوان نمونه‌ای از داروینیسم اجتماعی، طی مصاحبه با محققان این دیدگاه بررسی می‌کند.

 

نکته جالب اینجاست که تعدادی از اساتیدی که به سمت نظریه داروین گرایش پیدا کردند همگی اعتراف می‌کنند که قبلا مسیحی معتقد بودند. اما بعد از دنبال کردن و پذیرفتن نظریه داروین، کم کم اعتقادات دینی از زندگی آنها رفته و در نهایت آنها را به الحاد کشانیده است. این نکته قابل توجه مسلمانانی است که ادعا می‌کنند در عین مسلمانی، نظریه داروین را نیز می‌پذیرند.

مدت زمان: ۱ ساعت ۳۷ دقیقه

موضوع :  مستند اخراج شده  Expelled-No Intelligence Allowed Documentary

فرمت:  Mp4 

کیفیت: عالی

دانلود فایل تصویری: (کیفیت عالی -تقسیم شده ) 

پارت اول

پارت دوم

حجم:۱ گیگابایت

================================

دانلود فایل تصویری: (کیفیت خوب )

دانلود کنید

 حجم:۴۰۰ مگابایت

================================

پسورد فایل (در صورت نیاز) : www.dr-abbasi.ir

منبع: دکتر عباسی

=======================================

دانلود فایل تصویری-تقسیم شده به چهار قسمت

پارت اول

پارت دوم

پارت سوم

پارت چهارم

منبع: mobinmedia.ir

نظرات  (۲)

۰۸ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۲ میم قاف میم
مرسی. دوست داشتم این فیلمو پیدا کنم اما تنبلی میکردم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام و عرض ادب. این جانب در وبلاگ خود نقد هایی بر این مستند نوشته ام که حقایق زیادی را پیرامون این مستند آشکار می کند و در لینک زیر قابل مشاهده اند. اگر لطف کنید این نظر را منتشر کنید، **** ***** **** *** ** **** **** ****

https://sciencelife.blog.ir/category/مستند-اخراج-شده-expelled/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی