باحور

دشمن را باید شناخت...

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۶ ق.ظ

   در جلسه چهارم اقتباس ماجرای جنگ های داخلی امریکا به بهانه رمان "کشتن مرغ مقلد" مطرح گشت. به برکت بحث مفید دوستان و اشارات موثر و تکمیلی استاد بزرگوار مطالب تاریخی جذابی عنوان شد. پست پیش رو تکمله ای است جهت غنای بیشتر بحثی که در کلاس ارائه گردید، برای دوستانی که مایلند مطالعه عمیق تری داشته باشند.

 

 

         مطمئناً همگی بر ضرورت دشمن شناسی واقفند. درست است که شناخت دشمن فرصت بهتری جهت دفع تهدیدات به دست می دهد ولی این نتیجه، حداقل چیزی است که از این شناخت حاصل می شود. مهمتر از آن اعتماد به نفسی است که در رویارویی با بدخواهان ایجاد می کند. گویی پنجره ای جدید به رویتان گشوده شده باشد. نه اینکه فقط در مواضع دفاعی به شما قدرت می دهد بلکه ناتوانی ها و کاستی های دشمن را می نمایاند. بهترین راه درک تام و تمام هر پدیده ای در عالم، شناخت وقایعی است که از سر گذرانده و پشت سر گذاشته است. (هر آنچه پدیده مورد بررسی را تحت تأثیر قرار داده باشد.)

 آنچه که مطالعه تاریخ دشمن برای هر ملت آورده و توشه محسوب می شود، از چند جنبه قابل بررسی می باشد. یک جنبه آن همان عبرتی است که مایه ی رشد جبهه ی خودیست و دیگری شناخت همه جانبه ی جبهه ی دشمن است. در چنین حالتی میزان آسیب دیدن از جانب دشمن در هر ملتی به حداقل کاهش می یابد. حال به تمامی آورده های این چنین مطالعه ای، خود شناسی درون امتی را اضافه کنید. منظور، شناخت بهتر عناصر خودیست. ایجاد حساسیت ذاتی نسبت به انحرافات جبهه ی خودی، مهمترین محصول فرعی دشمن شناسی می باشد. آنچه این روزها از آن به بصیرت تعبیر می کنیم. دشمن شناسی حساسیت دریافت تغییرات پدیده های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی در یک ملت را افزایش می دهد. شاید در این میان ملل مختلفی باشند که شناخت تاریخ شان بر تمامی نفوس امت واحده اسلام فرضی مسلم قلمداد گردد اما شناخت تاریخی ـــ تحلیلی دشمنی چون امریکا موضوع امروز ایران اسلامی مان می باشد.( هر چند پرداختن به ابعاد مختلف شیطان بزرگ برای امت اسلامی هیچ گاه از موضوعیت خارج نمی گردد.)

دوستان در ادامه می توانند با برخی منابع مطالعاتی در این زمینه آشنا شوند. همچنین منابعی نیز جهت دریافت قرار داده شده است. 

 

کتاب های مستند و تاریخی : 

 در زمینه مطالعه تاریخ امریکا کتاب های خوبی در ایران اسلامی مان ترجمه شده است. یکی از موارد جالب و جذاب در این زمینه کتاب "امریکا چگونه امریکا شد" به قلم فرانک. ال. شوئل می باشدو توسط انتشارات امیرکبیر در 431 صفحه ترجمه و منتشر گردیده است. فایل pdf آن در دسترس نیست، بنابراین دوستان باید زحمت تهیه اصل کتاب را بکشند تا بتوانند آن را مطالعه نمایند ولی مطمئن باشند که به زحمتش خواهد ارزید. 

کتاب "تاریخ امریکا 2009 _ 1942" نوشته هاوارد زین توسط نشر آمه به چاپ رسیده است که منبع خوبی برای مطالعه بازه زمانی مطروحه در عنوان کتاب می باشد.

کتاب های دیگری نیز هستند که مطالعه شان خالی از لطف نیست. از آن جمله کتاب "عصر انقلاب دموکراتیک" اثر رابرت. آر. پالمر می باشد که به تاریخ چهل ساله ی سیاسی اروپا و امریکا مابین سال های 1760 و 1800 می پردازد. همچنین روژه گارودی کتاب های خوبی در زمینه امریکا شناسی دارد که به فارسی ترجمه شده اند مانند کتاب های "امریکا ستیزی چرا؟" و "امریکا، پیشتاز انحطاط". دوستان جهت تعمیق مطالعات خود می توانند به آن ها نیز رجوع بفرمایند.

مروری بر تاریخ امریکا. گردآوری

پیدایش امریکا. احمد کسروی

داستان مردم امریکا. گردآوری

دخالت های خارجی ایالات متحده

تاریخ پنهان امریکا. شهریار زرشناس

 

توصیه بنده به دوستان این است؛ در صورت داشتن انگیزه و فرصت کافی حتماً چند کتاب غیر دانلودی را تهیه و مطالعه نمایند. سری کتاب های دانلودی که قرار داده شده بیشتر جهت استفاده دوستانی است که فرصت نمی کنند کتاب های پیش گفته را مطالعه نمایند. به جمله ای که خواهم گفت چندان باور ندارم ولی اگر در میان دوستان عزیزی هست که اصلاً فرصت مطالعه ندارد حداقل کتاب "تاریخ پنهان امریکا" را مرور نماید تا تاریخ امریکا نخوانده از دنیا نرفته باشد. (این کتاب از سریِ کتاب های صبح است. همان طور که می دانید این کتاب ها صرفاً اطلاعات کلی به دست می دهند، ولی مطالعه ی همان هم در این زندگی پر مشغله ی بعضی دوستان غنیمت خواهد بود.)

 

رمان های تاریخی :

برخی رمان های مرتبط با موضوع برده داری، لغو آن و جنگ های داخلی امریکا جهت استفاده دوستان قرار داده شده است.

رمان " کلبه عمو تم" اثر هریت بیچر استو

رمان " شمال و جنوب" اثر جان جیکس پارت اول . پارت دوم . پارت سوم . پارت چهارم . پارت پنجم . پارت ششم . پارت هفتم )

سایت های مرتبط :

www.asipress.ir

www.civilwar.com

www.history.state.gov

www.sheg.stanford.edu

 

پی نوشت : کتاب های ترجمه نشده و مستند ها بماند برای زمانی که دوستان منابع پیش گفته را مطالعه نمودند. اگر همچنان مشتاق بودید و فرصت داشتید اعلام نمایید تا جهت استفاده تان در وبلاگ قرار بگیرد. ان شاءالله...

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی