باحور

عذاب دخان و ردپای آن در سینما

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۵۸ ق.ظ

عذاب دخان چیست؟ آیا چنین عذابی وجود دارد؟

در ادامه مطلب، سخنرانی تصویری دکتر مجید شاه حسینی پیرامون عالم دخان و پرداختن به آن در سینما را دریافت کرده و ملاحظه فرمایید.

گزیده:

برای پاسخگویی به این پرسش، ریشه قرآنی آن را مرور می کنیم و بعد به سراغ تحلیل محتوایی آثار می رویم. ما در قرآن سوره مبارکه ای به نام «دخان» داریم که درباره سه آیه میانی این سوره خیلی توصیف مفصلی وجود دارد هم در قرآن مجید و هم در روایات اهل بیت معصومین علیهم السلام. جالب است که خود اعراب و کسانی که به عربی تکلم می کنند، این سوره را طور دیگری می خوانند! 

وقتی ما این سوره را قرائت می کنیم، چون شاید به مفاهیم آن دقت نمی کنیم، مثل سایر آیات از آن عبور می کنیم، ولی کسی که زبان عربی بداند و حال سوره را درک کند،آن را طور دیگری می خواند. در تفسیر عذاب دخان روایات بی شمار است و بنده صرفا به بیان یک روایت بسنده کرده ام. یک روایت از کتاب شریف « بحارالانوار » و توصیفی از امام باقر علیه السلام است که ماهیت و چیستی عذاب دخان و ذیل این آیه که «خداوند قادر است عذابی را از فراز سر شما و از زیر گام های شما برانگیزد»، اشاره ای به مفهوم عذاب دخان می فرمایند و اینکه عذاب های آخرالزمانی یکی از جدی ترین عذابهایش، عذاب دخان است و طبعا این عذاب، عذابی فراگیر و علیم است و وقتی مؤمنان آن را می بینند برای آنها حتی دردناک است و برای کافران دردناک تر. این جمله «ربنا اکشف عنا العذاب انا المؤمنون»، یک بحث جدی است و خلاصه عالم در این عذاب دچار مخمصه بدی می شود. در این زمینه معصومان علیهم السلام توصیفاتی دارند از اینکه به دلایلی فضای دخانی در عالم پدید می آید و موجوداتی که جنسشان دخانی است، برای بشر ایجاد زحمت مرئی می کنند. اما نکته بسیار مهم برای بنده این است که با اینکه ما در بین عذاب های آخرالزمانی تا حالا کمتر از همه و تا قبل از فیلم «ملک سلیمان» به مفهوم دخان و عذاب دخان پرداخته ایم، سینمای غرب بیش از همه به این معنا اهتمام کرده است. چرا؟

 

دریافت فایل تصویری

نظرات  (۶)

عالی بود

#عکس_وحشت

سلام فاطمه جان.لطفا فایلهای تصویری را حتی الامکان کم حجم کنید.یا فایل صوتی بگذارید.حجم فایل خیلی زیاده.
پاسخ:
علیکم السلام؛
ازین کم حجم تر مفید و ممکن نیست.
سعی میکنم فایل صوتی رو هم ازین به بعد بذارم اما با توجه به نیاز به تصویر اونم خیلی مفید نخواهد بود.
با سلام و تشکر از زحماتتان. فایل تصویری حجمش خیلی بالاست اگه امکان داره دانلودش را در چند بخش بگذارید.
پاسخ:
و علیکم السلام؛
ان شاءالله سعی می کنیم در آینده چنین امکانی را نیز فراهم کنیم.
۱۴ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۰ زهرا ال اقا
وای فوق العاده بود .
لطفا برای عنوان های مطالبی که قرار میدهید تصاویر بد و وحشتناک نذارید واقعا آزار دهنده اس مثلا برای اون عنوان اربابان سینما هم قرار داده بودید چه ضرورتی داره ما زشتی ببینیم...؟!!
پاسخ:
و علیکم السلام؛
قرار دادن جلد یک کتاب برای معرفی آن امری بسیار عادی ست خواهر عزیز :)
ممنون استاد ، ای کاش بزرگوارانی چون شما بیشتر در عالم هنر ایران اسلامی عزیزمون داشتیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی