باحور

سینمای جنگ، ضد جنگ و دفاع مقدس!

شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸ ب.ظ

در ایام هفته مبارک دفاع مقدس، برنامه ی ققنوس در یکی از شب ها، میزبان دکتر مجید شاه حسینی، با موضوع مفهوم سینمای جنگ و ضد جنگ و نسبت آن با دفاع مقدس بود که می توانید این برنامه را در انتهای همین مطلب دریافت نمایید.

در ادامه، خلاصه ای از مطالب طرح شده، خدمت شما ارائه می گردد.

ققنوس

حقانیت دفاع مقدس ما، از موضع دفاعی یا هجومی بودن آن نشأت نمی گرفت، از نسبتی بود که با حقیقت عالم داشت

این اصرار بر اینکه تا مدافعیم محقیم، متأسفانه از آن شبهاتی ست که بعضی را به این اشتباه وا داشت که در واقع دو سال ابتدای جنگ را از 6 سال باقی آن منفصل کردند و صراحتا گفتند که ما در دو سال اول محق بودیم و 6 سال بعدی جنگ، البته رویشان نمی شود بگویند باطل، ولی می گویند بهتر بود ادامه پیدا نمی کرد!

در جنگ های صدر اسلام نیز برخی شأن دفاعی دارند، مانند غزوه خندق و برخی کاملا جنبه هجومی دارد مثل غزوه خیبر. ولی حق و باطل کجاست؟!

جنگ خود را درست بشناسیم.این حق و اطاعت از امر ولی ست که به هجوم و دفاع ما حقانیت می بخشد.

به خاطر دارم که در سال 67 پس از پذیرش قطعنامه، در اولین دهه فجر که دهمین سالگرد انقلاب اسلامی بود، یکی از روزنامه های آنروز که نامش را نمی برم، ویژه نامه ای از حوادث 10 سال اول انقلاب منتشر کرد و از مسئولین و مشاهیر دوران، سؤالاتی پرسید که یکی از آن ها این بود که بهتر نبود این جنگ 8 ساله ما همان 2 سال اول تمام می شد و ما بعد از خرمشهر ادامه نمی دادیم؟

یعنی دقیقا از آن زمانی که به زعم پرسنده سؤال، ما در موضع تهاجمی قرار گرفته بودیم و وارد خاک عراق شده بودیم. کسانی اینگونه پاسخ دادند که خیر، ما بعد از آن هم مدافع بودیم و بخش هایی از میهن ما همچنان در دست دشمن بعثی بود که این البته درست است. اما کسی پاسخ اصلی را نداده بود! که ما حقانیت جنگمان را با موضع آفندی یا پدافندی تعریف نمی کردیم. ما حقانیت جنگمان را از آن فتوایی گرفته بودیم که به ما حکم کرد باید به جبهه برویم و پایان جنگ ما هم با یک فتوا بود. هیچ جنگی در دنیا نه اینگونه آغاز شد و نه اینگونه پایان پذیرفت.

 

ببینید چقـــــدر این استدلال کودکانه است!

اگر ما بخواهیم این موضع را دلیل بر حقانیتمان بدانیم به همان انحرافی دچار می شویم که عده ای شدند!  حتما منافقین خلق را به یاد دارید. به خاطر دارم که یکی از فرماندهان آن سازمان انحرافی، در تحلیلی که از آنتن ماهواره پخش می شد صراحتا می گفت که ما دو سال اول جنگ چون صدام را مهاجم می دانستیم نیروهایمان را به جبهه فرستادیم  و آنها را در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع واداشتیم که البته یک دروغ بزرگ است و اگر کسی از آنان از آن طراف عبور کرده، لابد برای مقاصد دیگری بوده، بعد که ایران خرمشهر را پس گرفت و وارد خاک عراق شد، به ایران اخطار کردیم که حمله نکن و چون نپذیرفت، از پاریس به عراق رفتیم و به کمک ارتش عراق که حالا او مدافع بود و مظلوم، شتافتیم! ببینید چقـــــدر این استدلال کودکانه است! البته توضیح هم نمی دهند که پس مرصاد چه معنایی داشت؟!

 

دفاع مقدس ما یک پدیده برون تمدنی بود همانگونه که انقلاب ما هم برون تمدنی ست

انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس برون تمدنی هستند بدین معنا که نسبت خود را از منبع حقیقت عالم میگیرند.بر مبنای قواعد و ایدئولوژی های مرسوم آن دوره این انقلاب رخ نداد...

 

حالا برسیم به سینما و دفاع مقدس!

تا اینجا آوردمتون تا بقیه راه رو خودتون برید.بسم الله

دریافت کنید و خودتان ببینید :)

 

دریافت فایل تصویری

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۶
فاطمه فتح العلومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی